Persoonlijk

Keuzes maken

10/01/2015

Keuzes maken. Iets waar ik niet zo goed in ben. Ik twijfel altijd enorm en kan maar niet beslissen. Dit geldt eigenlijk voor alles. Ik koop dan ook bijna nooit kleding omdat ik niet kan beslissen of ik het het leuk vind of niet. Ik wilde graag wat meer weten van keuzestress en daarom zocht ik het uit.

Ik moet binnenkort een studie gaan kiezen. Ik ben al vroeg begonnen met mezelf ori├źnteren omdat ik nu al weet dat ik geen keuze kan maken op het moment dat het moet. "Is deze studie wel echt iets voor mij?" "Kan ik hier later ook wat mee?"...


Wat is keuzestress?
Keuzestress is een vorm van stress die ontstaat als iemand een keuze moet maken. Heel logisch eigenlijk. Meestal wordt de keuzestress versterkt als er erg veel keuzemogelijkheden zijn.

Onbewuste keuzes
Wist je dat je duizenden keuzes per dag maakt? "Op welke stoel ga ik zitten?" en "Welke pen zal ik gebruiken?" zijn hele onbewuste keuzes, maar hiervan maken we er ontzettend veel. Deze keuzes maken we dus gedachteloos. Gelukkig maar, want als we over al deze keuzes na zouden moeten denken, was er helemaal geen tijd meer om de keuzes uit te voeren.

Reptielenbrein
Een onbewuste factor die een rol speelt bij het maken van je keuzes is het fenomeen verlies aversie. Verlies aversie heeft te maken met het deel van je hersenen waar je emoties verwerkt worden. Dit deel heet de amygdala, ook wel het reptielenbrein genoemd. Je reptielenbrein is gericht op overleven, maar ook op verlies voorkomen. Of je reptielenbrein de meeste invloed krijgt bij het maken van je beslissing hangt af van een ander deel van je hersenen: de frontale kwab. In dit deel zit je ratio, je logisch denkvermogen. Bij elke beslissing die met winst en verlies te maken heeft, is het de vraag of je ratio voldoende tegenwicht biedt.


Soorten keuzemakers
In de psychologie worden 2 soorten keuzemakers onderscheiden: de maximizers en de satisfiers. Maximizers zijn mensen die graag de meest optimale keuze willen maken. Als ze een product zien wat aan al hun eisen voldoet, willen ze het toch nog even vergelijken met andere producten. Ze kunnen pas een keuze maken nadat ze alles tegen elkaar afgewogen hebben. Satisfiers daarentegen maken hun beslissingen op grond van hun gestelde eisen. Zodra ze iets zien wat aan hun eisen voldoet, zijn ze tevreden.

Uit onderzoek van Schwartz is gebleken dat satisfiers gelukkiger zijn dan maximizers. Maximizers zijn vaak depressief. Dit komt omdat ze achteraf meestal toch niet blij zijn met de door hun gemaakte beslissing.


Hoe maak je betere keuzes?
Van keuzestress afkomen of het minder laten worden is soms nog best lastig. Misschien helpen deze tips:

  • Kom zo snel mogelijk in actie. Je kunt natuurlijk de hele dag over je keuze blijven twijfelen, maar daar schiet je verder ook niet zoveel mee op. Begrens dus je tijd. Spreek met jezelf af dat je 1 middagje mag gebruiken om bijvoorbeeld een nieuwe fiets uit te kiezen. 
  • Wat je ook kiest, het is altijd goed. Als je dit motto onthoudt, worden je keuzes automatisch makkelijker
  • Maak onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke beslissingen. Geef meer tijd aan de belangrijkere beslissingen en houdt je niet de hele tijd bezig met beslissingen zoals "Wat zal ik aantrekken?" en "Wat ga ik vanavond eten?". 



En dan was dit het artikel over keuzes maken. Zelf vond ik het erg leuk en interessant om te schrijven over het reptielenbrein en je ratio en ik hoop dat jullie het interessant vonden om er wat over te lezen!


Wat voor keuzemaker ben jij? Een maximizer of een satisfiers?

You Might Also Like

1 Comments

  1. Interessant! Ik kan soms zelf ook enorm blijven twijfelen over onbelangrijke dingen. Gelukkig vond ik mijn studiekeuze dan weer een stuk minder moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen